det gör lite ont...

nu har det snart gått 2 år och 11 september närmar sig..
micke finns mer i mina tankar än vanligt.. jag kan fortfarande inte förstå att han inte finns.. Det går inte. När jag blundar kan jag föreställa mig honom sitta frammför mig.. jag ser honom sitta i soffan o äta start med chokladsmak, yoghurt och ett glas oboy..

jag kollade igenom gamla mail och hittade en bifogad uppsats micke skrev i Kosovo, om hur det var att göra utlandstjänst. jag både skrattade och grät. Allt var så likt micke men han finns inte här o kan läsa det för mig....

Här kommer lite delar av det:

 

"En flygförares dag på Swedish Heli Unit, SHU

Någon gång för många miljoner år sedan dog en växt, kanske någon typ av växt som inte längre finns. Efter ett tag förmultnade den, blev till torv och slutligen brunkol. Idag är den i förångad form det huvudsakliga innehållet i dagens första andetag utanför min barack. Förbränningsugnarna i kraftverken Kosovo Alfa och Bravo slocknar aldrig.

Klockan är 0700. Jag befinner mig på Camp Bondsteel i Kosovo och det är dags för frukost. Hemma i Sverige brukar vi tala om veckans överraskning till lunch på torsdagar. Här nere är samtliga måltider att betrakta som veckans överraskning, variationen är minimal. Det är över 1 timme sen morgonens trumpetfanfar väckte mig och jag väljer nu att chockstarta kroppen med ett lass Choco puffs. En hel del vätska blir det också förstås, med en temperatur som legat stadigt över 30 grader i veckor nu ställs det stora krav på vätskeintaget. Den lätta huvudvärken antyder att jag misslyckades igår igen......

 

 

.......

....Innan lunch är det också dags för dagens första kundkontakt. Ringer upp Point of contact för ett kommande uppdrag via det utmärkta, finska Raatesystemet. Följande sker:

 

Jag hälsar på sedvanligt vis och yttrar några artighetsfraser på engelska. Kunden svarar på sitt modersmål och ger luren till en annan. Denne säger i sin tur några fraser på sitt modersmål samt hello.

Jag upprepar väl valda delar av mitt inledningsanförande och ber kunden bekräfta tiderna för morgondagens helikopteruppdrag. Kunden svarar yes. Jag läser upp namnen på passagerarna och ber kunden bekräfta att det är de som skall medfölja. Kunden svarar no. Jag frågar då kunden vilka som istället skall medfölja. Kunden svarar yes.

Förvirring uppstår.

Jag kraftsamlar på att verkligen få tiden för uppdraget bekräftat och inväntar med övrig information tills jag är på ilastningsplatsen.

Dags för lunch, klockan är 1130. Inga överraskningar. Tröstar mig med lite glass som efterrätt, det är en sån dag.

.......

Pizza och en film får runda av kvällen nere vid arbetsbarackerna. Det behövs lite tid för avslappning och att bara umgås ibland också och det är för detta vårat välordnade wellfareutrymme finns.

Efter filmen är det dags att lägga sig, klockan är nu 2330 och jag har hunnit med att kommunicera med dem där hemma via det instabila Internet jag har ordnat i min barack. Ytterligare en dag i utlandstjänst är slut. Tror jag kan tala för alla inblandade när jag säger att vara med på denna mission har gett mersmak för att medverka på internationella insatser. Helikopterflottiljens personal har löst denna uppgift på ett mycket bra sätt och vi har erbjudit en efterfrågad resurs. Jag ser med tillförsikt an flottiljens kommande internationella uppdrag.

Undrar var de har gömt CTOC´s mugg funderar jag över innan jag så äntligen somnar till ljudet av AC:ns brummande…"

 Av Mikael Hök



Hmm, fint va!
Nu ska jag sova. har varit sjuk och hostig ganska länge, men imorgon är det tjejmilen och jag ska försöka ta mig runt på ett el annat sätt.. Susanne ska ju med springa. det ska bli kul.

Lite sammanfattning om vad som händer i mitt liv. Nu har jag även flyttat ifrån min 14kvm lägenhet. Bor tillfället hos carl. har köpt lägenhet på Gärdet och flyttar in 2 november. På tors åker jag till Karlstad och hämtar bilen, Linköping över helgen. Västervik på sön. sen ska jag ner och bo i min lägenhet i karlskrona under september innan nya ägaren tar över... Ska också vara i karlskrona på årsdagen med Anna och Joanna.

Puss o sov gott.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0